+ 2°C

Cealaltă Capitală - Totul despre ea

Acasă / #AlbaIulia, model de branding urban pentru 7 oraşe din 7 ţări

#AlbaIulia, model de branding urban pentru 7 oraşe din 7 ţări

Publicat în: 6 sept.. 2018
Autor: Nicu Neag

#AlbaIulia este centru de expertiză al Uniunii Europene în materie de branding urban. Managerii a şapte oraşe europene vor veni la Alba Iulia și vor învăța cum un oraș-startup își poate construi în timp scurt o strategie de brand, un manual de brand și un plan de dezvoltare a brandului pe termen lung.

Totul este posibil prin proiectul „CITY-AS-A-STARTUP, City branding strategies & smart city technologies”, implementat de administrația locală din Alba Iulia, ca lider de proiect.

Oraşul-startup

Find your greatness este deviza sub care se desfășoară toate activitățile proiectului, care are două faze. În prima sunt incluse, ca beneficiari, orașele Perugia, din Italia și Braganca, din Portugalia. În faza a doua a proiectului se vor alătura: Varna (Bulgaria), Limerick (Irlanda), Teguise City din Insulele Canare, Districtul 22 din Budapesta și Wroclaw Agglomeration Development Agency din Polonia.

Pe o perioadă de 30 de luni reprezentanți ai municipalității din Alba Iulia împreună cu reprezentanți ai presei locale și alți parteneri direct implicați în procesul de branding și promovare vor face o serie de vizite de lucru în orașele partenere europene pentru a transfera personalizat bunele practici implementate deja la Alba Iulia.

Imagine aeriană a Cetăţii Alba Carolina, brandul oraşului/Sursa: albaiuliaqr.ro

Pe de altă parte, managerii orașelor europene partenere vor veni la Alba Iulia și vor învăța cum un oraș-startup își poate construi în timp scurt o strategie de brand, un manual de brand și un plan de dezvoltare a brandului pe termen lung. Ei vor afla direct de la sursă cum se construiește un proiect integrat de smart city, prin care soluții inteligente să facă viața cetățenilor și interacțiunea cu managementul orașului mai ușoară, vor învăța cum să comunice cu cetățenii, turiștii, investitorii, cum să creeze cu costuri mici campanii de promovare turistică cu impact global și cum să prezinte investitorilor o viziune care să îi inspire să investească în orașul lor. De asemenea vor replica la nivelul orașelor pe care le reprezintă acele bune practici care sunt transferabile comunității locale.

Reprezentanții orașelor și organizațiilor cuprinse în ambele faze ale proiectului, împreună cu reprezentanții Programului de finanțare URBACT III,  s-au întâlnit la Alba Iulia, în perioada 4-6 septembrie, pentru un prim demers comun în dezvoltarea strategiilor de brand.

„Eleva” Alba Iulia s-a transformat în “profa de europeană”

„Indiferent cât de mari îți sunt planurile sau cât de departe ai ajuns cu transpunerea lor în realitate, e esențial să nu uiți de unde ai plecat. Și să te raportezi continuu la cei mici. De aceea cred că e mai mult decât binevenită această comparație, între oraș și un startup, cu întregul proiect generat de ideea inițială. Văd in “City-as-a-startup” o întoarcere la fundament și, în același timp, un instrument extrem de eficient de autocontrol. Pentru că oricât de mare ar fi ajuns o organizație – în cazul nostru o administrație- valorile primordiale sunt exact aceleași pe care le adoptă și un startup, orice startup. Evident că există și un sentiment de mândrie pură prin faptul că Alba Iulia, mulțumită experienței sale relevante în city branding, a fost aleasă ca lider al acestui proiect, care aduce împreună opt orașe europene. Suntem bucuroși să le împărtășim din expertiza noastră și să le aratăm că se pot face lucruri mari și pentru orașe mici si medii” a declarat Nicolaie Moldovan, city manager al Municipiului Alba Iulia, coordonatorul proiectului.

La rândul său, primarul Mircea Hava s-a arătat încântat de recunoașterea europeană a eforturilor făcute de administrația locală în ultimii peste 10 ani:

„Normal că ești mândru, ca român, când vezi că Europa te percepe nu doar ca pe egalul ei ci, mai mult, ca pe unul de la care ea însăși recunoaște că are ceva de învățat. E o dovadă bună că «eleva» Alba Iulia și-a făcut foarte bine temele din 2007 încoace, și-a învățat perfect fiecare lecție iar acum s-a transformat în «profa de europeană» și că e capabilă să îi învețe și pe alții cum se poate evolua de la un oraș menționat în presă cam o dată pe an, de ziua națională, la o prezență constantă și consistentă în media dar mai ales în sectorul economic, în mediul de business”.

Valoarea totală a proiectului „City-as-a-startup” aprobată pentru faza 1 este de 75,960.00 €. Bugetul total al proiectului, acoperind faza 1 și 2, va fi de 600.000 euro, dacă va fi desemnat câștigător în data de 4 decembrie 2018.

Pionierat în branding de oraș

Alba Iulia-primul oraș din România care are un brand profesionist, un manual de branding și o strategie de marketing.

Logo-ul este format din patru elemente: simbolul Cetăţii, numele oraşului în litere mari, sloganul aflat în partea superioară şi promisiunea turistică în partea de jos, sub numele oraşului.

Alba Iulia- are de câțiva ani un Manual de branding. Manualul este redactat la standarde internaționale și conține informații, reguli tipografice și cromatice legate de folosirea blazonului, ce reproduce forma Cetăţii Alba Carolina.

Cetății îi sunt „dedicate“ un vin, o pită (n.a.pâine) și o prăjitură.

Prăjitura Cetăţii-Foto: Florin Duţulescu

Alba Iulia- este singurul oraș din SE Europei acceptat alături de orașe ca Oslo și Varșovia în  „CityLogo“, proiectul de marketing de oraș al Uniunii Europene.

Alba Iulia este un oraș URBACT cu exemplu de bună practică. Municipiul a fost premiat anul trecut pentru city branding. Astfel, s-a recunoscut atât incontestabilul potențial turistic al orașului, cât și modul profesionist în care s-a construit, în jurul vechii cetăți, o nouă identitate, curajoasă, modernă, proaspătă și atractivă pentru turiști.

Alba Iulia este tot primul oraş din România cu un pachet de „bun venit“ pentru turiştii români şi străini:

Pagina web oficială, apulum.ro

Subdomeniul turism.apulum.ro.

Blogul oficial de turism,viziteazaalbaiulia.ro

Pagina web în limba engleză  visitalbaiulia.com

Pagina web dedicată proiectului QR Cod

albaiuliaqr.ro

Pagina de Facebook a Municipiului Alba Iulia/primariaalabaiulia

Pagina de Facebook a Municipiului Alba Iulia în ENG/visitalbaiulia

Contul  de Instagram/visitalbaiulia

Contul de Twitter/visitalbaiulia

Cu un potenţial turistic arhicunoscut, mai ales după restaurarea Cetăţii Alba Carolina, Alba Iulia a făcut paşi importanţi înspre digitalizare şi din punct de vedere al promovării turistice, implementând soluţii inteligente care au rolul de a pune pe harta digitală a Europei obiectivele importante şi zonele de interes din oraş.

Soluţii de smart tourism:

 #VisitAlbaIulia

#e-AlbaIulia

#Questo

#PlăcuțeleCucodQR

 Foto: Logo-ul orașului Alba Iulia pe o prăjitură/Autor: Cosmin Toma

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Viziteaza Alba Iulia