Julian Stubbs, specialist in strategii de branding si brand managerul orasului Stockholm, susține ca Alba Iulia poate deveni un brand de talie europeana. Expertul a avut ocazia sa descopere povestea orasului la fața locului si sa-i afle planurile de viitor.
Primul lucru care l-a frapat pe Julian Stubbs cand s-a documentat despre Alba Iulia? „ Am aflat ca aici este locul de nastere al Romaniei moderne (n.a. aici s-a hotarat in 1 Decembrie 1918, Unirea Transilvaniei cu Romania). Si asta a fost pentru mine un motiv foarte bun sa vin aici si sa vad locul acesta“.
„A fost o experiența incredibila“
Strategul internațional a vizitat Alba Iulia in luna septembrie, ocazie cu care a conferențiat la un eveniment, in cadrul caruia s-a dezbatut modul in care mijloacele de mass-media sociale pot susține promovarea oraselor europene.
Prezentam, mai jos, cateva dintre soluțiile avansate de brand managerul orasului Stockholm vizavi de transformarea municipiului Alba Iulia intr-un brand de talie europeana, intr-un interviu video acordat cu ocazia prezenței sale la Alba Iulia.
Expertul internațional a subliniat importanța punerii in valoare a unui reper istoric, Cetatea Alba Carolina, actualul brand al municipiului. „Am fost frapat cat de restaurat este acest loc. A fost ca si cum as fi pasit inapoi, in timp. Cred ca ați facut o realizare fantastica prin aceasta restaurare (n.a. Alba Iulia este singurul oras din Romania care a primit peste 50 milioane de euro pentru punerea in valoare a Cetații)“.
„A fost o experiența incredibila, nu am mai fost intr-un loc ca acesta“, marturiseste Julian Stubbs.
Strategul a prezentat si atuurile orasului Alba Iulia: Cetatea, locul de nastere al Romaniei moderne, mostenirea romana, Transilvania. „Sunt multe ingredinte pe care nu le-am reunit inca“.
Cand vine vorba de pargiile prin care Alba Iulia ar putea deveni un brand de talie europeana, Julian Stubbs apreciaza ca fundația este cladita. „In primul rand, regenerarea orasului in jurul Cetații, stiu si despre planurile pentru restul orasului. Asta e impresionant. Apoi, in al doilea rand, brandingul pe care deja l-ați facut. Identitatea, logo-ul, manualul de brand, ați fost incredibil de profesionisti si minuțiosi“.
Alba Iulia este primul oras din Romania ce are un Manual de brand la standarde internaţionale, ce conţine informaţii, reguli tipografice, cromatice legate de folosirea blazonului, facut dupa forma Cetaţii Alba Carolina, de stea. Manualul poarta semnatura lui Adrian Docea, unul dintre cei mai buni experți in branding din Romania.
Care este urmatorul pas? „Cred ca, inainte sa faceți acest urmator pas, este un proces de urmat. In primul rand, un audit. Sa fie ințeles ce cred oamenii, parțile interesate de Alba Iulia, ce crede lumea din afara, apoi sa luați auditul si sa va gandiți: ce obiective trebuie sa stabilim“, susține expertul.
David vs. Goliat
„Vrem sa dezvoltam orasul din punct de vedere al turismului? Probabil, ca da. Vrem sa dezvoltam orasul in termeni de atragere de investiții? Probabil, ca da. Apoi, vrem sa dezvoltam orasul din punct de vedere al locuirii? Si sa vina mai mulți oameni sa locuiasca aici. Probabil. Deci, aveți aceste trei elemente si multe intrebari in jurul lor“, subliniaza Stubbs.
Specialistul in strategii de branding susține ca in zilele noastre cel mai bun „aliat“ cand vine vorba de marketing de oras este internetul. Altfel spus, un conținut atractiv, o poveste spusa interesant, pot atrage ca un magnet audiența targhetata, la un cost eficient.
„Aveți aceste facilitați in zilele noastre. Lucrul genial in legatura cu asta este ca niveleaza terenul de acțiune. Asa ca, David (n.a. Alba Iulia) il poate invinge pe Goliat (n.a. orase mai mari, ca populație, resurse financiare)“.
Cum ii convingem pe turisti sa ramana la Alba Iulia doua zile, o saptamana si chiar mai mult? „Trebuie sa umpli acest loc cu conținut real. Lucruri pe care le poți face aici, care pot atrage oamenii sa vina aici si care sunt unice. Trebuie sa ajungi la punctul in care oamenilor le place sa vina aici, vor sa ramana cateva nopți si dintr-odata se gandesc: e un loc in care as putea trai“.
Interviul acordat de Julian Stubbs jurnalistului Dan Lungu, tradus in Limba romana, poate fi urmarit aici.
Cum ar putea atrage Alba Iulia mai mulți oameni din segmentul 20-40 de ani, spre exemplu? Ce o sa vrea aceste persoane? Un raspuns ne ofera tot Julian Stubbs. „O sa vrea orase conectate, orase inteligente, care faciliteaza modul de viața si il fac accesibil“.
Alba Iulia este primul oras din Romania inscris in cursa pentru „Smart City“. Municipiul are potenţialul de a deveni, pana in 2018, anul Centenarului Romaniei Mari, primul oras inteligent din ţara.
Foto deschidere: Julian Stubbs la Conferința de la Alba Iulia/Sursa: Romulus Opriscan
Nicu Neag