Cultura este un element central pentru administratia locala in promovarea orasului Alba Iulia ca destinatie turistica. Atat veniturile obtinute din astfel de activitati, cat si dezvoltarea performantelor culturale ale municipiului sunt doua dintre motivele pentru care sustinerea culturii reprezinta o prioritate pentru albaiulieni.
Acest lucru este dovedit si de un studiu preliminar al vitalitatii culturale a oraselor din Romania, mentionat in Strategia de Dezvoltare Teritoriala pentru perioada 2014-2020, in care Alba Iulia se afla pe locul 5 intr-un top ce masoara vitalitatea culturala la nivel local in principalele orase din Romania, top condus de orasul Cluj-Napoca.
Studiul s-a bazat pe doua categorii principale de indicatori: ’’sustinerea culturii de catre autoritatile locale prin cheltuieli bugetare destinate acestui domeniuʼʼ si ’’performantele economiei creativeʼʼ. Pe langa aceste elemente, au mai fost luate in considerare si infrastructura culturala, participarea la activitati culturale, dar si resursele umane specializate in acest sector.
Orasul Alba Iulia a obtinut un indice de vitalitate culturala de 0,57, fiind surclasat de municipiul Cluj-Napoca, cu un indice de 1,09, urmat de Sibiu- 0,88, Sfantu Gheorghe- 0,86 si Timisoara, cu 0,84.
’’Cealalta Capitala’’ s-a remarcat in acest top mai ales prin faptul ca autoritatile aloca bugete insemnate pentru activitatile culturale desfasurate in oras, mult peste media bugetele unor orase mult mai mari, precum Iasi, Craiova sau Brasov.
Studiul din cadrul Strategiei de Dezvoltare Teritoriala pentru perioada 2014-2020 a luat in calcul 46 de orase cu peste 50.000 de locuitori, exceptand capitala Bucuresti, considerate a fi ’’principalii poli de dezvoltare umana, unde oportunitatile pentru activitatile culturale si economia creativa sunt cel mai bine reprezentate’’. Principalele elemente evidentiate in analiza au fost potentialul de dezvoltare a activitatilor culturale in orasele din Romania, localitatile unde firmele din economia creativa ar putea avea cele mai favorabile conditii pentru dezvoltare, dar si locurile unde exista o cerere consistenta pentru produse culturale.