O noua atractie turistica ii asteapta pe cei care sosesc in Cealalta Capitala: Mocanita, un tren de epoca restaurat si adaptat pentru linia de cale ferata moderna, a facut vinerea trecuta prima cursa din ultimii 34 de ani, de la Zlatna pana la Alba Iulia. Trenul turistic este utilizat doar pentru transportul pasagerilor, fiind ideal pentru
Cum a fost restaurat un tren de epoca
Locomotiva Mocanitei a fost gasita intr-o stare degradanta intr-un depozit din Sibiu, unde fusese „ascunsa” timp de 19 ani. Primarul Zlatnei, Silviu Ponoran, confirma chiar faptul ca in locomotiva incepuse sa creasca un copac, ceea ce arata aspectul dezolant al acesteia dupa decenii intregi in care nu a fost utilizata.
In anul 2013, Primaria Zlatna a cumparat locomotiva de la un lichidator din Brasov, dupa care a investit, alaturi de Consiliul Judetean, o suma de 150.000 de euro in proiectul restaurarii locomotivei si a unui vagon al Mocanitei. Decizia de a „readuce la viata” si vagonul a venit din necesitatea de a completa garnitura trenului de epoca. Intregul proces de restaurare a avut loc la Uzinele „16 Februarie” din Cluj.
Mocanita in vremurile bune
In perioada 1895-1981, cat timp a functionat calea ferata Alba Iulia - Zlatna, Mocanita a fost o parte importanta din viata albaiulienilor. Trenul de epoca parcurgea o distanta de 40 de kilometri si oprea in 11 gari, in satele de pe Valea Ampoiului, avand trei puncte de alimentare cu apa: Alba Iulia, Sard si Zlatna. Traversa tot orasul Alba Iulia, cu plecare din gara actuala, si oprea inclusiv in zona centrala a orasului.
Ultima zi de circulatie a Mocanitei a fost 20 septembrie 1981, dupa care, in dimineata zilei de 17 octombrie 2015, aceasta a fost pusa din nou in functiune, in urma eforturilor si grijei din partea autoritatilor locale. Pe langa importanta istorica si culturala, Mocanita are si valoare estetica, fiind o pata de culoare pe caile ferate din Transilvania.