Desi se numara printre cele mai vechi orase din Romania, Alba Iulia are unul dintre cele mai moderne sisteme de transport public din tara. Din dorinta de a-l transforma intr-un oras turistic, municipalitatea din Alba Iulia a facut mari investitii in primul rand in restaurarea Cetatii Alba Carolina – principalul punct de atractie al turistilor romani si straini, sustinuta fiind si cu fonduri europene. Cetatea Alba Carolina este una dintre cele mai mari si mai bine conservate cetati de acest tip din lume si, cel mai important, se afla in mijlocul micului oras transilvanean. De aceea, pentru a nu deteriora acest important edificiu istoric, municipalitatea a interzis transportul public in interiorul monumentului, astfel ca liniile de transport public urmeaza in prezent o forma circulara ce traverseaza toate cartierele orasului.
Primul sistem de transport metropolitan functional din tara
Investitiile realizate in ultimii ani de Societatea de Transport Public Alba Iulia (STP) au reusit sa transforme reteaua de transport intr-un model de succes. De altfel, STP a primit ”Premiul de excelenta din partea Uniunii Internationale a Transportului Rutier (IRU) pentru cel mai bun operator de transport cu autobuze din Europa – IRU Bus Excellence Award 2013”. Ca sa intelegeti de ce i-a fost acordat acest premiu, o sa va dam cateva repere.
Alba Iulia se mandreste cu implementarea primului sistem de transport metropolitan functional din tara, care cuprinde in prezent 7 zone de transport, avand in centru Zona Metropolitana 1, ce acopera municipiul Alba Iulia. Intreaga zona metropolitana Alba Iulia cuprinde municipiul cu acelasi nume si comunele Ciugud, Santimbru, Ighiu, Cricau si Galda Intregalde – si deserveste in total 90.000 de locuitori.
Autobuzele puse la dispozitia locuitorilor municipiului si zonelor limitrofe, precum si a zecilor de mii de turisti care le viziteaza anual, sunt foarte confortabile si, cel mai important, circula dupa un program gandit in minutiozitate, corelat cu un sistem integrat de ticketing – ceea ce duce la atingerea unui grad ridicat de satisfactie a clientilor.
Odata ajunsi in municipiul Alba Iulia veti fi placut surprinsi cand veti vedea cat de tourist friendly este intreaga retea de transport: in cate orase din Romania mai vezi la ora actuala harti cu liniile de transport afisate in statii si in autobuze, sisteme de afisaj electronic cu toate informatiile legate de programul autobuzelor (afisarea timpilor reali de sosire), linia de transport, eventualele intarzieri sau chiar sisteme de anuntare vocala?
Inainte de infiintarea transportului metropolitan, autocarele si microbuzele aveau dreptul sa opreasca numai in autogara, ceea ce insemna o mare pierdere de timp pentru calatori; acum, traseele locale ating toate punctele de interes din municipiul Alba Iulia si toate statiile de transport urban – aceasta duce la reducerea timpilor de calatorie si optimizarea transbordarilor.O alta problema rezolvata de implementarea acestui sistem a fost cea a ”creionarii” traseelor: anterior, acestea nu puteau fi modificate de catre Consiliul Judetean decat o data pe an; mai mult, acesta nici nu avea dreptul de a aproba traseele si graficele de circulatie.
Sistem tarifar avantajos
In ce priveste tarifele, acestea erau aprobate anterior de catre Consiliul Judetean, fara niciun fel de facilitate acordata in cazul utilizarii mai multor mijloace de transport, intr-o perioada de timp prestabilita. Dupa implementarea sistemului de transport metropolitan, fiecare Consiliu isi aproba tarifele pentru traseele care-l deservesc in functie de conditiile de transport pe care le ofera fiecare comuna si care le poate monitoriza si sanctiona la nevoie. Sunt stabilite astfel sapte zone tarifare concentrice in jurul municipiului Alba Iulia, care tin cont de distanta.
Un bilet poate fi valabil 60, 70, 90 sau 120 de minute (in functie de zona tarifara), perioada de valabilitate fiind stabilita astfel incat dupa parcurgerea in intregime a oricarei zone tarifare 2-7, calatorilor sa le ramana la dispozitie cel putin 30 de minute in zona tarifara 1 (reprezentata de municipiul Alba Iulia) pentru utilizarea oricarui mijloc de transport, fara plata unui pret suplimentar.
Sistemul tarifar este avantajos, pentru ca abonamentele si biletele de calatorie sunt valabile in zona tarifara corespunzatoare tarifului platit, dar si in orice zona tarifara inferioara, in acelasi pret si pentru un numar nelimitat de calatorii efectuate in perioada de valabilitate.
Spre exemplu, un bilet cumparat din Bucerdea Vinoasa (zona tarifara 4 – verde) este valabil timp de 70 de minute si pe toate zonele inferioare (adica zonele tarifare 3, 2, 1) la un pret unic. Este vorba de o calatorie care dureaza de regula 40 de minute, astfel incat calatorul/turistul poate beneficia de 30 de minute de valabilitate a biletului in Alba Iulia, indiferent cate mijloace de transport schimba. De asemenea, daca nu doreste sa calatoreasca pana la Alba Iulia, ci doar pana intr-o localitate mai apropiata, acesta poate plati mai putin, in functie de destinatie.
Zonele tarifare metropolitane
• Zona tarifara 1 (rosu) cuprinde municipiul Alba Iulia si localitatile Oarda si Micesti;
• Zona tarifara 2 (portocaliu) cuprinde localitatile Santimbru, Teleac, Drambar, Limba, Ciugud;
• Zona tarifara 3 (galben) cuprinde localitatile Ighiu, Sard, Oiejdea, Totoi, Hapria, Seusa;
• Zona tarifara 4 (verde) cuprinde localitatile Bucerdea Vinoasa, Telna si Ighiel.
De unde puteti cumpara biletele de autobuz
Compania de transport STP a pus la dispozitia calatorilor mai multe moduri prin care acestia isi pot cumpara biletele si abonamentele de autobuz.
• prin SMS: Alba Iulia a fost primul oras din Romania care a beneficiat de posibilitatea platii biletului de transport prin SMS la numarul 7477 (valabil in Zona Metropolitana 1), serviciul fiind infiintat la 1 octombrie 2010. De la 1 iunie 2011, si locuitorii din Turda au putut apela la sistemul de plata prin SMS;
• printr-o aplicatie mobila: mobilPay Wallet (dezvoltata de NETOPIA mobilPay). Practic, prin intermediul acesteia, oricine detine un telefon mobil isi poate cumpara un bilet de autobuz. Tariful se plateste pe ora, in functie de zona metropolitana in care se efectueaza calatoria;
• prin variantele clasice: cumpararea biletelor de calatorie de la chioscurile de bilete, automate sau de la magazinele de cartier. In prezent, peste 70% din statiile din municipiul Alba Iulia sunt echipate cu automate de vanzare bilete.
In cazul in care sunteti la prima vizita in Alba Iulia, pe site-ul www.stpalba.ro veti gasi un route planner care va permite sa descoperiti care este cea mai apropiata statie de autobuz fata de punctul in care va aflati. Tot acolo puteti sa vedeti ce linii de autobuz circula in zonele in care vreti sa ajungeti, care este programul de transport, dar si alte informatii utile.
Cat costa un bilet de autobuz?
Cum spuneam mai sus, tarifele sunt calculate la ora, astfel ca in Zona Metropolitana 1 (care acopera municipiul Alba Iulia) un bilet de autobuz costa 2 lei si este valabil o ora, indiferent de numarul de mijloace de transport public pe care le utilizati in acest interval de timp. Tot in categoria tourist friendly se incadreaza si disponibilitatea pe care o au calatorii de a se conecta la internet Wi-Fi, disponibil in mod gratuit in toate autobuzele STP Alba Iulia de la 1 decembrie 2013.
Ca si cand nu ar fi fost de ajuns, compania a venit cu o atractie suplimentara: autobuzul supraetajat care circula prin oras. Este vorba de un autobuz marca Guleryuz Cobra Top Open Double Decker cu motorizare Euro 5; acesta poate transporta pana la 63 de persoane pe scaune, 38 dintre acestea avand posibilitatea de a lua loc pe puntea superioara, care este deschisa in zilele frumoase. Autobuzul este dotat cu o podea joasa, trapa de acces pentru persoane cu dizabilitati, un loc pentru scaun cu rotile si sistem dinamic de informatii audio cu obiectivele turistice de pe traseu, in functie de locatia exacta GPS a autovehiculului si fara interventia soferului. Exista doua autobuze Double Decker – unul in municipiul Alba Iulia si unul in Turda.