Stiati ca statia CFR de la Alba Iulia a fost inaugurata la sfarsit de decembrie in anul 1868, iar primul tren care a oprit in gara, pe data de 22 decembrie, era tractat de o locomotiva Radna?
Istoria feroviara a orasului este insa mai degraba cunoscuta pentru ecartamentul Alba Iulia - Zlatna ce aduna peste un secol de istorie. Dupa inaugurarea primei gari CFR in oras, la 21 de ani mai tarziu a fost infiintata Societatea Caii Ferate Locale Alba Iulia - Zlatna, societate ce a pornit demersurile pentru realizarea unei linii feroviare locale cu ecartament ingust de 760 mm.
Linia cu ecartament ingust, cunoscuta si astazi drept o importanta bucata de istorie si cultura feroviara a zonei, a fost inaugurata intr-o dimineata de 22 septembrie, la 27 de ani dupa deschiderea primei gari din oras. Constructia a fost realizata de catre autoritatile Comitatului Alba, iar ecartamentul feroviar a servit in principal pentru unirea zonei miniere din Zlatna cu importantul oras Alba Iulia.
Patrimoniul societatii Caii Ferate Locale Alba Iulia-Zlatna a intrat in patrimoniul statului in anul 1932 cand a fost rascumparat in schimbul sumei de 733.200 franci elvetieni. In anul 1977 directia regionala CFR Cluj-Napoca a decis normalizarea ecartamentului Alba Iulia - Zlatna, traseul normal fiind dat in folosinta incepand cu 23 August 1986 dupa 3 ani de lucrari.
Sursa foto: albaiuliainfo.ro.