Alba Iulia este un loc interesant care spune povestea unui oras cu un trecut antic roman de referinta si care a cunoscut glorie in perioada medievala. In vremurile moderne a devenit „Orasul Unirii“, un simbol sinonim cu o „rebeliune“, un act de curaj al romanilor in fata istoriei.
Alegerea „rebelului“ ca arhetip central rezida in ceea ce Alba Iulia inseamna pentru romani, „Orașul Unirii“. Sintagma face trimitere la momentul 1 Decembrie 1918, cand la Alba Iulia s-a hotarat Unirea Transilvaniei cu Romania.
Unirea insasi a fost o „rebeliune“ impotriva mersului firesc al istoriei: prinsa intre trei mari imperii (n.a. austro-ungar, tarist si otoman), existenta Romaniei e o minune, o „rebeliune“ a lui David impotriva lui Goliat, a micii natiuni prinsa intre placile tectonice ale imperiilor.
Foto: Mulțimile venite la Alba Iulia în 1 Decembrie 1918/Sursa foto: Muzeul Național al Unirii
Altfel spus, Alba Iulia este un „rebel“, pentru ca insasi existenta acestui simbol a fost o „rebeliune“ , un act de curaj al romanilor in fata istoriei.
Alba Iulia, „exceptia fericita“
Motivul secundar al alegerii „rebelului“ ca arhetip central are legatura cu rolul orasului in istoria recenta a Romaniei. Orasul de pe malul Muresului s-a pozitionat in ultimul deceniu din nou ca avangarda, ca „exceptie fericita“ printre orasele din Romania. Asadar tot ca „rebel“ impotriva unui sistem al administratiei publice perceput de romani ca fiind lent si invechit.
Alba Iulia a fost prima si cea mai semnificativa exceptie de la regula: un oras modern, bine administrat, care puncteaza premiera dupa premiera intr-o multime de domenii: de la transport ecologic la tehnologii smart city, de la marketing de oras la atragere de fonduri europene.
Alba Iulia a reintrat pe scena tot ca „rebel“ impotriva mersului firesc al lucrurilor, o anomalie pozitiva si surprinzatoare.
Va prezentam, mai jos, o lista de motive pentru care Alba Iulia se poate recomanda in zilele noastre drept „orasul rebel“ al Romaniei:
Primul oras din Romania care are un brand profesionist, un manual de branding şi o strategie de marketing.
Logo-ul este format din patru elemente: simbolul Cetatii, numele orasului in litere mari, sloganul aflat in partea superioara si promisiunea turistica in partea de jos, sub numele orasului.
Manualul de brand este la standarde internationale si contine informatii, reguli tipografice, cromatice legate de folosirea blazonului, facut dupa forma Cetatii Alba Carolina, de stea.
Pionierat în marketing de oras
Primul oraş din Romania cu un pachet de „bun venit“ pentru turistii romani si straini.
Unul dintre instrumentele de promovare este blogul oficial de turism, care se adreseaza atat turistilor care au vizitat Cealalta Capitala a Romaniei, cat si celor care nu si-au trecut pana acum Alba Iulia pe lista destinatiilor turistice, chiar si de weekend. Este gandit, in special, pentru comunicarea cu tinerii pasionati de retele sociale. Blogul este promovat si pe pagina de Facebook Municipiul Alba Iulia.
Turistii straini interesati de Alba Iulia au la indemana http://www.visitalbaiulia.com, dar si pagina de Facebook, https://www.facebook.com/visitalbaiulia/. Vorbim de un set complet de unelte de marketing: social media, blog, aplicatii mobile, infokiosk-uri.
Alba Iulia are o strategie de marketing bine stabilita pana in 2024.
Orasul avea o strategie de brand, o identitate vizuala, un plan de marketing in 2010, an in care nici Romania, ca tara, nu avea inca niciunul din aceste instrumente de promovare. Putem afirma, fara sa exageram, ca Alba Iulia este cu cel putin 7 ani inaintea oricarui oras din Romania din punct de vedere al marketingului.
Alba Iulia- singurul oras din SE Europei acceptat in „CityLogo“, proiectul de marketing de oras al Uniunii Europene, alaturi de orase ca Oslo si Varsovia;
Una dintre strategiile care se aplica intens in prezent este cea de brand pentru dezvoltarea de noi audiente, precum investitorii straini;
Alba Iulia-primul oras din Romania in care autobuzele folosesc biocombustibil, sunt dotate cu WiFi, sistem de geolocaţie, iar biletele se pot cumpara prin sms. În plus, calatorii au acces la internet gratuit, anunțuri digitale și voce pe panouri in statii, dar si in autobuze;
Alba Iulia-primul oras din Romania care are un parteneriat direct cu Banca Mondiala. Suportul tehnic al institutiei internationale asigura un cadru solid si consistent pentru politicile de dezvoltare pe termen mediu si lung;
Alba Iulia-primul oras din Romania a carui „sanatate financiara“ a fost analizata de una dintre marile agentii de rating, Moody’s. „Nota“ primita ajuta administratia locala, spre exemplu, sa se finanteze mai ieftin de pe bursa si de la banci pentru a-si confinata investitiile din fonduri europene;
Alba Iulia-singurul oras din Romania care a primit peste 50 mil euro de la UE pentru punerea in valoare a unui reper istoric, Cetatea Alba Carolina, actualul brand al municipiului;
Foto: Imagine aeriană a Cetatii/Sursa:Călin Magda
Alba Iulia este orasul cu cea mai mare scena si cel mai mare decor, desfasurate intre zidurile celei mai mari Cetati din Romania.
Spatiul s-a transformat in ultimii ani in locul de desfasurare a unui repertoriu cultural unic in peisajul oraselor din Romania. Intre zidurile fortificatiei s-au auzit orchestre simfonice, s-au proiectat filme, s-au organizat expozitii, festivaluri de folk, jazz si rock. Altfel spus, fiecare palier al artei si culturii poate fi gazduit in „sanul“ fortificatiei;
Foto: Festival in Cetate/Sursa Facebook/Municipiul Alba Iulia
Alba Iulia este orasul cu fortificatie Vauban unica in Europa prin elementele decorative care ii ornamenteaza portile de acces si bastioanele;
Foto: Poarta a III-a Cetății/Zig Zag
Cetatea Alba Iulia este locul in care se pune in scena un ceremonial unic in Romania: schimbarea Garzii Cetatii. Ritualul face trimitere la vremurile in care prin Cetate marsaluiau garzi austriece si se auzeau salve de tun;
Alba Iulia-prima administratie din Romania care a contractat un proiect pentru productie de energie verde;
Alba Iulia-primul oras din Romania inscris in cursa pentru „Smart City“. Municipiul are potențialul de a deveni, pana in 2018, anul Centenarului Romaniei Mari, primul oras inteligent din tara.
Consultant: Adrian Docea, expert in branding, autorul manualului de brand.
Foto deschidere: Atmosferă de 1 Decembrie la Alba Iulia/Sursa: Romulus Oprișcan
Sunt mindru ca fac parte si eu din acest Oras.
Respecte penru Domul Primar !!!