Celebrul blogger de turism a explorat timp de 10 zile, Alba Iulia, dar și alte atracții turistice din Transilvania care o întregesc ca destinație turistică. Faimosul călător a avut ocazia să testeze, alături de soția sa, toate produsele turistice locale.
Ben Southall a venit la Alba Iulia cu un scop precis: vrea să pună orașul al cărui slogan turistic este „Cealaltă Capitală“ a României, pe harta turistică internațională, pe Best Life in the World. Ce l-a impresionat la Alba Iulia, de ce experiențe inedite a avut parte, ce povești va spune lumii întregi despre acest loc, aflați din interviul de mai jos, acordat blogului oficial de turism al Municipiului Alba Iulia, https://viziteazaalbaiulia.ro/
Reporter: Ce canale de comunicare/promovare ați consultat când v-ați documentat despre Alba Iulia?
Ben Southall: Sigur că, înainte de veni, am cercetat principalele instrumente de informare turistică legate de Alba Iulia, dar și despre regiune (n.a.Transilvania), deși consider că este importantă deținerea unor informații prealabile mai modeste despre țara ce urmează a fi vizitată, pentru a maximiza oportunitatea de a descoperi la fața locului. În general, atunci când înainte de vizită se citește fiecare amănunt într-un ghid turistic consacrat, se reduce șansa surprizei.
Ce ați descoperit la fața locului?
Este un contrast frumos. Pe de o parte cultura despre care eu și Sophee am avut multe de descoperit și de discutat, iar apoi este aventura, domeniu care pe mine mă preocupă în mod special.
Ben Southall și soția sa în Catedrala Romano-Catolică
Așa cum reiese și din logoul orașului Alba Iulia, aici se găsește un nucleu de cunoaștere și istorie, aflat în mijlocul a numeroase oportunități de aventură în apropiere, toate acestea alcătuind un pachet turistic uimitor. De asemenea, pentru mine a fost importantă profunzimea istorică pe care am descoperit-o în Cetate și la care nu m-am așteptat.
Ben Southall la Muzeul Național al Unirii
De exemplu, nu am cunoscut deloc aspectul legat de moștenirea Imperiului Roman din acest loc. Neprevăzutul ne-a încântat cel mai mult.
În ce rezidă potențialul turistic al orașului Alba Iulia, al cărui slogan turistic este „Cealaltă Capitală“?
Am avut bucuria să descoperim ceva la care nici eu și nici soția mea nu ne așteptam, multe surprize, situri istorice și activități de interes pentru o categorie largă de turiști, de la școlari până la grupuri de persoane în vârstă aflate în excursii cu autocarul pentru descoperirea experiențelor oferite, iar aici nu ne referim la un interes provenit la nivel exclusiv european, ci internațional.
La Muzeul roman Principia
De ce experiențe inedite ați avut parte în cea mai mare Cetate din România (n.a Cetatea Alba Carolina)?
Personal am fost impresionat de ceea ce s-a obținut în urma lucrărilor de reabilitare a Cetății, în prezent aceasta fiind pregătită integral pentru a primi valurile de turiști cu activități de interpretare istorică, reenactment-uri cu daci și romani, cu frumusețea clădirilor reamenajate.
Pe Traseul turistic al Porților Cetății
Este impresionant efortul rapid din ultimii ani depus de municipalitatea locală și de toate celelalte persoane implicate care s-au zbătut să realizeze aceste lucruri, întrezărind viitorul potențial al locului.
Ați fost implicat și direct în unele dintre evenimente, cum ar fi reprezentațiile de reenactment. Cum ați intrat „în pielea“ soldatului roman de acum 1.800 de ani?
Am realizat cât de slab sunt. Ținând chiar și pentru vreo treizeci de secunde scutul roman și purtând armura grea, mi-am dat seama cât erau de puternici acei oameni. Eu mă consideram puternic și în formă, dar romanii din acele vremuri trebuie să fi fost într-adevăr impresionanți, pentru a le purta mult timp în lupte.
Ben Southall, legionar roman
A doua zi, ați dat echipamentul militar pe șorțul de bucătar. Ați fost implicat, în mod direct, în prepararea „Prăjiturii Cetății“, alături de bucătarul Cosmin Toma. Cum a fost experiența?
M-am simțit mai confortabl să port șorțul de bucătar, deoarece îmi place să gătesc. Mă consider mai degrabă un bucătar decât un luptător. Sophee și cu mine gătim mult și ne place să ne asumăm provocări la care am crede inițial că nu le putem face față.
Ben Southall, în ipostaza de bucătar, în Piața Cetății
Facem asta des acasă și deci o astfel de provocare a fost o experiență uimitoare realizată alături de un profesionist cum este Chef Cosmin Toma. Cât privește luptele romane, prefer să le urmăresc de pe margine, decât să particip la ele. Personal, îmi face plăcere să fiu creativ, deși nu acesta este punctul meu forte, mai degrabă plăcându-mi să repar lucruri. Deci nu sunt unul dintre cei mai creativi oameni, iar în familia noastră Sophee reprezintă latura creativă, fiind mai productivă în acest sens. Suntem opuși, dar ne completăm reciproc.
Cum ați simțit oamenii din Alba Iulia?
Făcând nu doar referire la experiența ciclistică(n.a. a reuşit să înconjoare Cetatea Alba Carolina pe bicicletă de 100 de ori, parcurgând o distanţă de 270 de kilometri), unde am descoperit oameni care mă încurajau, ci și la oamenii din organizare și din afara grupului acestora, toți îmi par calzi și deschiși. I-am simțit chiar implicați, doritori să învețe, să progreseze, să facă lucrurile mai mari, mai bune, să aducă mai multe oportunități de afaceri și turism, să se implice în dezvoltarea orașului.
Ben Southall, pe bicicletă în cea mai mare Cetate din România
Oamenii din comunitatea voastră sunt mai dornici să învețe decât cei din alte locuri unde am fost. Cei cu care am interacționat în oraș sau în alte situații, inclusiv cei de la hotel, obișnuiau să zâmbească și să-și dorească să facă mai mult și mai bine.
Tot la capitolul experiențe inedite, ce v-a impresionat în alte locuri din Transilvania pe care le-ați vizitat?
Cred că experiența locurilor subterane care ne-au impresionat, locuri despre care nu aveam habar că există, considerându-le inițial doar alte peșteri anoste aflate în subteran.
În Peștera Scărișoara
Însă aici experiența a fost cu totul diferită, deoarece la Scărișoara se afla cel mai mare ghețar subteran din lume, iar la Turda se afla salina. Sunt impresionante pentru turiști de toate vârstele, iar din perspectiva amenajării oferă experiențe inedite pentru vizitatori. Au fost două experiențe la care nu m-am așteptat și care m-au surprins.
Ați participa la un concurs similar cu „The Best Job in The World“ , dacă ar fi organizat de către Municipiul Alba Iulia?
Oriunde am ocazia de a face ceva ce n-am mai făcut anterior, să particip la o aventură, la o provocare, o activitate fizică pe care n-am mai realizat-o, oriunde ar fi toate acestea – în Queensland, Alba Iulia sau oriunde altundeva, sau să ajut oameni în astfel de provocări sunt bucuros să particip. Cred că sunt o mulțime de alte locuri încă nedescoperite și asta chiar și aici. Aș avea oportunitatea de a călători, de a mă documenta, de a răspunde la provocări noi, de a mă implica în promovarea destinațiilor turistice.
Cu ce l-ați convinge pe un turist din Australia, Noua Zeelandă, SUA, Marea Britanie să viziteze Alba Iulia?
Le-aș spune că aici pot experimenta o formă pură de turism cultural. Când am călătorit în Italia, știam exact ce urma să văd în special în zona Romei. Apoi la fel și în Grecia, la fel știam ce urma să descopăr la vizitarea atracțiilor turistice. Aici, la Alba Iulia, totul este pur, totul este nou, oferind o experiență naturală, deschisă.
În sala Unirii
Spre exemplu, când merg să vizitez Acropole, cunosc deja lucruri despre construcție și despre istoria locală, în schimb aici totul era nou, neașteptat, și asta nu pentru că nu le-ați promova, ci pentru că totul este foarte nou.
Care credeți că este profilul turistului străin interesat de Alba Iullia?
Ar putea fi grupuri de elevi de până la 18 ani, care învață despre lumea în care trăiesc, apoi ar putea fi categoria între 45 și 60 de ani, cei dispuși să cheltuiască pentru a descoperi istoria și lumea. Cred că piața de aventură nu este neapărat reflectată în Alba Iulia, dar în împrejurimi, în special în zona montană, pentru activități precum explorarea peșterilor, parapanta, escaladarea, ciclismul și drumețiile cu motocicleta în zonele montane reprezintă oportunități realizabile, complementare celor din cadrul Cetății Alba Carolina.
Pe Transalpina
Care ar trebui să fie profilul celui care manageriază „Alba Iulia ca destinație turistică internațională“?
Cred că trebuie să fie o persoană care să înțeleagă contextul turistic european, deoarece Alba Iulia este parte integrantă din oferta turistică europeană. Deci trebuie să înțeleagă turismul practicat în alte părți, să adopte modelele turistice din Italia sau Marea Britanie, să afle ce îi atrage pe oameni în acele locuri, să adopte avantajele lumii digitale și să aducă toate aceste noi cunoștințe aici. Cred că învățarea doar din propriile greșeli presupune un proces mult prea lung, deci este preferabil să înveți din experiența și procesul de dezvoltare extern.
Cu ce instrumente ar trebui să jonglăm, în așa fel încât să fim în atenția agențiilor internaționale de turism care plasează turiști în toate colțurile lumii?
Cred că pentru a deține vizibilitate, este necesară o prezență constantă la târgurile și expozițiile internaționale de turism pentru a-ți prezenta oferta turistică, și nu doar pentru publicul aflat în căutarea de destinații pentru vacanță, ci și pentru agențiile de turism care se ocupă de planificarea vacanțelor acestora.
Ben Southall, în stânga imaginii
Noi, în Australia, avem un program numit „Queensland on Tour“, în care s-a venit cu ideea ca 20 de operatori de turism să călătorească în China, Shanghai și Hong Kong pentru a descoperi acele locuri cu scopul de a le promova ulterior S-ar putea face o acțiune similară de promovare a ofertei turistice din România, de exemplu aducând un grup de 20 operatori turistici pentru o interacțiune de șapte zile, să afle ce are această țară de oferit și apoi să revină acasă, gândind și oferind itinerarii în baza a ceea ce au descoperit.
Care va fi prima poveste pe care o veți spune lumii întregi despre Alba Iulia?
Ideea de ceva neașteptat și de aventură care face plăcere, pe care o vom promova în rândul cititorilor paginilor noastre de internet, aflați ca și noi în căutare de aventuri. Faptul că România se află în mijlocul unei hărți pline de astfel de atracții de aventură.
Ben Southall la Cetatea Câlnic
Datorită mijloacelor de media sociale, vestea se răspândește foarte repede, astfel încât toată lumea poate ști despre toate aceste locuri, între care și acestea cu o mai puțină vizibilitate, cu mai puțin risc de terorism și mai pure. De altfel, motivul pentru care noi călătorim este să aflăm tocmai aceste noi experiențe.
Ați accepta să fiți un ambasador informal al destinației turistice Alba Iulia pe termen lung?
Fără îndoială vom pleca de aici făcând asta. Le vom spune prietenilor noștri, familiilor, cititorilor website-urilor noastre. Suntem de fapt amabasadori media, deoarece oportunitatea de a veni într-o țară de la care nu aveam așteptări, pentru a descoperi experiențe inedite, precum și lucrurile atât de bune pe care le-am încercat ne vor face să ne întoarcem acasă cu povești grozave.
La Universitate
Cred că în mod firesc orice turist care a avut parte de experiență plăcută va reveni acasă povestind despre aceasta, devenind astfel un ambasador turistic.
În final, vă rog să descrieți Alba Iulia într-o propoziție.
Un oraș istoric, cu o „inimă“ culturală care pulsează într-un tărâm al aventurilor-Transilvania.
Despre Ben Southall
Britanicul a ajuns celebru, după ce a reușit să câstige competiția pentru ocuparea „celui mai bun job din lume“, organizată în anul 2009 de Oficiul de Turism din Queensland (Australia), în scopul promovării turistice a insulelor din Marea Marea Barieră de Corali. După terminarea contractului, britanicul a rămas la antipozi. De atunci, călătoreşte în întreaga lume, ca jurnalist de turism, blogger, organizator de expediții neconvenționale.
Nu-ți rămâne decât să pășești pe urmele lui Ben Southall. #Viziteazaalbaiulia.
Traducere și adaptare din Limba engleză: Cristina Cofaru
Foto: Florin Duțulescu și Ionuț Văidean
Interviu realizat de Nicu Neag